CANITEZ BALONDU

Bu yazıda bir hâtıramızı nakletmekteyiz. Marmara’nın henüz deniz olup bugünkü pisliğe bulaşmadığı yıllardı. İstanbul-Bakırköy’de, şimdiki Ataköy Marinası yerinde aynı isimdeki yeni bir plaj açılmıştı: Ataköy Plajı. Burası, Ziraat Bankası’na yamanmakla artık târih olmuş Emlâk Kredi Bankası mülkiyetinde ve günün çağdaş bir plajıydı, tabiatıyla biraz da pahalıydı. Müşterisiyse elbette ona göre...

1962 yılında biz de okulumuzu bitirecektik. Ancak, mezun olmak için sınav vermek yetmiyor, üç aylık bir de mezuniyet stajı gerekiyordu. Okulumuz, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı, gece (18.00-24.00 arası) eğitim veren ve daha sonra YÖK’ün 1970’lerde kapatacağı bir yüksek okuldu. Burası, çalışan öğrenciler için açılmış, şartların zorladığı bir müesseseydi. Staj söz konusu olunca, biz Emlâk Kredi Bankası bünyesindeki İnşaat-Emlâk Şirketine başvurmuştuk. Başvurumuz kabûl olunmuş, şirketin yaptırdığı şimdinin Ataköy Siteleri II. Kısım inşaatlarına atanmıştık. 1962

yazında, o sıra çalışmakta olduğumuz Yeşilköy Havaalanı’ndaki işimizi bırakıp, staj yerine bu sûretle geçmişizdir.

Ataköy Plajı'yla stajyer bulunduğumuz inşaat alanı yan yana ve aynı bankanın mülkü olmakla, plaja karşı ayrıcalığımız doğmuş ve buraya ücretsiz girebilmişizdir. O yılın herhâlde bugünkünden daha sıcak bir yazının öğle paydoslarında, elimize bir şişe ayranla iki sandviç alır, geçerdik plaja. Ayrıca, bâzı akşam paydosuyla pazarları da buraya giderdik.

İşte böyle bir pazar günü gene Plajdaydık. Denize göre arka taraflardaki kabinlere yakın bir karakavak ağacı topluluğu vardı. Bayağı da güzel gölge yaparlardı ki, onların altında bir yer tutmak avantajdı. O gün, biz de böyle bir avantajı yakalamıştık. Çok yakınımızda da âile oldukları anlaşılmış kalabalık bir grup bulunuyordu. Hatırladığımıza göre, aralarından sâdece biri erkek olup o da âile reisiydi.

Buraya kadarki her şey olağan bir hâtıranın naklinden ibârettir. Fakat sonrası ilgi çekicidir. Yukarıki kalabalık âilenin yanlarında, yapıştırma plastikten ve parçalı renkli, tıpatıp hiçbir şeye benzemeyen bir balon görmüştük. Olsa olsa şapşal bir kaza benzeyebilirdi ve belki de öyleydi. Garâbet bu ya, âile, kedi köpek gibi sevdiği balona isim de vermişti: Ona ciddî ciddî “Canıtez” diyordu! Balon elden ele gezdikçe bir Canıtez lâfıdır gidiyordu. Bu tür oyuncaklar şimdi bakkallarda bile satılıyor. O zaman gâlibâ yoktu, Canıtez de dışarıdan gelmiş olmalıydı. Olan bitenin hepsi bu kadar değildi; âile daha nice densizlikler yapmıştı ki sormayın! Ortam bu minvâl üzereyken, bir de fotoğraf çekecekleri gelmemiş miydi? Gelmesine gelirdi ya, dizilip poz verirlerken aralarında Canıtez’i paylaşamayışlarına ne demeliydi!?. Yâhu! Paylaşamadığınız şu şey plastik bir oyuncak. Patlayıp tıs dese, bitti! Hemen kaldırıp çöpe atacaksınız! O hâlde, herkesin dönüp dönüp size baktığı bu densizlik nedir!? Eskinin deyimiyle fesüphanallah!..

Biz o günlerde yirmi üçünü idrâk etmiş bir gençtik. Ne tecrübemiz vardı ne psikoloji okumuştuk! Şu var ki, gene de kendimizi tutamamış; bu densiz, ruhsuz, şımarık âilenin ruh tahlilini yapmaya çalışmıştık. Toplumların her devrinde sonradan görmeler olmuştur. Fakat, o yıllarda ülkemizde hızlı bir sosyo ekonomik değişim yaşanıyordu. Bu tiplere de daha sık rastlanmaktaydı. Plajdaki yarım günlük komşu âile belliydi ki bunlardandı. O yıllarda özel otomobil sâhibi olmak çok zordu. Bu âilenin arabası var mıydı, bilemeyiz. Ama yok idiyse oraya otobüsle değil, ihtimâl ki dolmuş veyâ taksiyle gelmişlerdi. Onlar için bu da bir statü meselesi ve işin raconuydu! O gün olan bitene böyle ahkâm kesmiştik. Yâni, âilenin analizi için tecrübe ve psikoloji okumak gerekmemişti.

Olaydan ne kadar etkilenmişsek, çok lâzımmış gibi hâlâ daha hatırlarız. Canıtez’in ismini bile unutmamışızdır. Ne zaman, değer verilen böyle bir ucûbe görmüşsek, Ataköy Plajı'ndaki âileyle onun reisi ve plastik oyuncağı âdeta yeniden önümüze çıkmışlardır!
          


Mete Esin
  • ALINTI YAPMAK İÇİN

    • Yazarlarımızın makaleleri ve Sayın Günay Tulun'a ait şiirlerin, "Radyo-TV ile diğer basın ve yayın organlarında" yayım ilkesi: Önceden haber verme, eserin aslına sadık kalma, eser sahibiyle alıntının yapıldığı yer adlarını anlaşılır bir açıklıkla belirtmektir. Yayın öncesi bildirim imkânının bulunamadığı aniden gelişen durumlardaysa nezaket gereği, [sessizliginsesi.tr@gmail.com] adresine yayın sonrası bilgi gönderilmesini rica eder; tüm yayınlarınızın başarılı geçmesini dileriz.
  • ESER EKLEMEK İÇİN

    • "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm basılı ya da dijital yayın sayfalarında halkımızın geniş dünya ilgisine uygun olarak her türlü konuya yer verilmiştir. Yayınlanan fotoğrafların büyük bir kısmı "Kadim Okurlarımız" tarafından gönderilmiştir. Fotoğraf ve çizgi resimlerde "İlişkinlik-Telif Hakkı" konusunda tereddüt oluştuğunda bu eserleri yayından çekme hakkımız saklıdır. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"na ait tüm gazete, dergi, site, blog gibi yayın araçlarında yayınlanan makale ve diğer yazı türleriyle fotoğraf, resim, yorum gibi her türlü eserin; üçüncü şahıs, kurum ve kuruluşlara karşı her türlü sorumluluğu, bu eserlerin sahibi olan yazar, gönderici ve ekleyicilerine aittir. "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"nun yayın organlarına kayıt edilen ya da kaydedilmek üzere gönderilen eserlerin, telif hakları konusunda problemsiz olmaları önemli ve gereklidir. Yayın Kurulu, gönderilen eserleri yayınlamaktan vazgeçebileceği gibi, dilediği yayın organlarından birinde ya da hepsinde aynı anda ya da değişik zamanlarda yayınlayabilir, yayınlamak isteyen üçüncü şahıslara, tüzel kişiliklere ve kurumlara onay verebilir ya da onlar tarafından yayınlanmasını engelleyebilir. Yalnız şu unutulmamalıdır ki bu eserler, okura saygı kuralı gereği Türkçe kurallarına uygun olmalıdır. Yazılar yayınlandıktan sonra, yazar ya da ekleyicisi; istifa, uzaklaştırılma, çıkarılma dâhil herhangi bir nedenle yazı göndermesi sonlandırılmış olsa dahi "Sessizliğin Sesi Grubu"yla "Yazarlar ve Ozanlar Grubu Yayın Kurulları"nın oy birliği içeren onay kararı olmadan eserlerinin kayıtlarımızdan ihracını isteyemez, istediği takdirde bunun reddedileceğini en baştan bilmelidir. Gönderici ve yazarlarımızın bu konuya önceden dikkat etmeleri, ileride ihtilaf doğmaması için baştan eser göndermemeleri gerekmektedir. Yayın organlarımıza ekleme yapanlar, bu konudaki sorumluluklarını okumuş ve kabul etmiş sayılacaklardır. Uzun süre yazı göndermeyen ya da yazmayı bırakan köşe yazarlarımızın o güne kadar gönderdikleri tüm yazılar "Konuk Yazarlar" bölümüne aktarılarak yeniden yazı göndermeye başladığı güne kadar köşesi kapatılır. Köşeyi kapama ya da kapatılan köşeyi açıp açmama konusunda karar sahibi, "Sessizliğin Sesi Grubu" ile "Yazarlar ve Ozanlar Grubu"dur. İhtilaf durumunda, İstanbul'un Kadıköy Mahkemeleri yetkilidir.
  • YORUM YAZMAK İÇİN

    Sayın Okurlarımız: Yorumlarınızı; Grubumuza ait "Google, Yahoo, Mynet, Hotmail, TurTc " ve diğer posta adreslerimize göndermek yerine, "Yorum bölümü açık olan sitelerimiz"deki; yorum yazmak istediğiniz yazının alt kısmında yer alan "Yorum", "Yorum Yapın", "Yorum Yaz" veya "Yorum Gönder" tuşlarını kullanarak doğrudan kaydetme olanağınız bulunmaktadır. Yazacağınız yorumlarınızın; gecikmeksizin, anında yayına girmesini dilerseniz bu yolu tercih etmenizi, saygılarımızla öneririz.

Google'da Webler Arası ve Site İçi Arama

*TATİL ve DİNLENME
Marmara Adası
DAVRAN MOTEL

*HASTANE RANDEVU SİSTEMİ
182 Merkezi Hekim Randevu Sistemi ile RANDEVU ALMA

FotoğrafımGrup Kimliğini Görüntülemek İçin Tıklayın




HABERCİDEN, "Yazarlar ve Ozanlar" ile "Sessizliğin Sesi" Gruplarına Ait Özgün Bir Kanaldır.